"Відкриття" acrylic canvas 150x205 2022

Моя цікавість до документальної кінохроніки з’явилась ще у 2020 році. Саме тоді я відвідав львівський Центр міської історії, де й побачив кадри з відкриття пам’ятника Тарасові Шевченку у Львові у 1992 році. Пам’ятник був важливий для історії української культури, проте образ Шевченка був викривлений, експропрійований та експлуатований радянською владою. У Львові з цим пам’ятником склалася дуже символічна історія. 24 серпня 1992 року відбулося його відкриття, присвячене річниці прийняття Акту проголошення незалежності України, тобто це було відкриття першого пам’ятника цього культурного діяча вже в незалежній країні. Таким чином ця подія створила умови для повернення образу Тараса Шевченка у контекст української культури. Написання цього сюжету у 2022 році для мене стає дуже важливим: під час активної фази війни росії проти України я наново усвідомив свою національну ідентичність. Мені здається, таке масове самоусвідомлення відбулось у багатьох українців. Сюжет вхоплює момент, в якому пам’ятник уже за мить буде відкритий, але поки що перебуває у перехідному стані. Таким чином сюжет стає дотичним до процесів національного усвідомлення в моменти важких та масштабних політичних потрясінь.

робота була представлена на виставці "ВГОЛОС" галерея Лабірінт м.Люблін Польша / лінк на документацію виставки

"Opening" acrylic canvas 150x205 2022

Yehor Antsyhin’s interest in documentaries appeared back in 2020. Then, he visited the Lviv City History Centre, where he saw footage of the opening of the monument to T.G. Shevchenko in Lviv in 1992. The monument was important for the history of Ukrainian culture, but the image of Shevchenko was distorted, exposed and exploited by the soviet authorities.

A very symbolic history took place in Lviv with this monument. On August 24, 1992, it was opened, timed to the anniversary of the adoption of the Declaration of Independence of Ukraine, that is, it was the opening of the first monument to a cultural figure in an already independent country. Thus, this event created the conditions for the return of the image of T.G. Shevchenko to the context of Ukrainian culture.

In 2022, the story is becoming very important to the artist. Because during the active phase of russia’s war against Ukraine, Antsyhin realised his nationality anew, and it seems to him that such mass self-awareness happened to many Ukrainians. The plot captures the moment when the monument will be opened in a moment, but it is still in a transitional state. In this way, the plot becomes tangential to the processes of national awareness in moments of severe and large-scale political upheavals.

the work was presented at the “Out Loud” exhibition, Labyrinth gallery, Lublin, Poland / link to the exhibition documentation